zaterdag 28 januari 2012

Hij komt, hij komt!

Guanajuato maakt zich klaar voor de komst van Gods belangrijkste kind.  Tussen 23 en 26 maart zal Paus Benedictus XVI Herr Ratzinger een bezoek brengen aan de stad. Op de planning staat een bezichtiging van het dertig meter hoge beeld van Jezus Christus (ik ging hem al eens voor en  voel me niet minder gezegend na die spontane bedevaart), een aantal zakelijke missen en wellicht een tour in zijn kekke pausmobiel. Er worden zo’n 500.000 volgelingen verwacht en Guanajuato verandert in een vesting. Het leger  staat paraat om de veiligheid van de ouwe trekdoos te waarborgen (van hem wel, inderdaad). Hoteleigenaars vertienvoudigen de prijzen. Straten worden nog eens extra gekuist. Posters verklappen toekomstige visite. Enfin. De stad wordt er niet lelijker op,  om het maar van de zonnige kant te bekijken. Mexicanen zijn behoorlijk gelovig en kijken reikhalzend uit naar een hysterische mensenmassa. Toch heb ik ook een aantal personen getroffen die er anders over denkt.  Zo vlucht Peter ‘ik heb geen vaderland’ de stad uit omdat hij ooit een belofte heeft afgelegd nooit in dezelfde stad te zijn als de paus (NB. eerder vluchtte hij uit de VS omdat het leger hem naar Vietnam wilde sturen). Oh ja: de vermoedelijke verblijfplaats van de pontifex maximus bevindt  zich op loopafstand van mijn huis en in de voormalige presidentswoning zal de Duitser zich prima op zijn gemak voelen. Mijn goede vriend, buurman en persoonlijke stadsgids David wees me namelijk op een klein architectonisch detail dat voor deze genodigde moet voelen als een terugkeer naar die Heimat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten